Anak Bercakap Tapi Tak Berkomunikasi… Apa Nak Buat?

Anak Bercakap Tapi Tak Berkomunikasi… Apa Nak Buat?

Situasi: Anak pandai sebut nama objek tetapi tak pandai mintak, tak pandai tanya dan jawab soalan, tak pandai ikut arahan dan macam-macam lagi. Kenapa ini terjadi? Ini adalah kerana, bertanya dan menjawab soalan, meminta, berbual dan mengikut arahan, semua itu adalah merupakan komunikasi 2 hala. Menamakan objek dan berkomunikasi adalah dua kemahiran yang berbeza. Mari saya terangkan bagaimana. Sama ada kita sedar atau tidak, apabila kita berkomunikasi contohnya seperti ketika berbual, kita sebenarnya sedang mengambil giliran…

Read More

Anak Tak Fokus…. Macam mana ni?

Anak Tak Fokus…. Macam mana ni?

“Buat keje sikit dah lari” “Duduk kejap je dah bangun” “Kita pergi dekat je dia lari” “Dia tak nak main dengan saya” “Panggil nama pun tak respon, panggil banyak kali baru pusing” “Anak saya kalau tengok tv dia fokus lama” Macam-macam masalah biasa saya dengar dari ibu bapa. Sebenarnya kebanyakan kanak-kanak yang lambat bercakap memang mempunyai masalah untuk fokus atau memberi tumpuan pada aktiviti, komunikasi atau apa sahaja yang dilakukan. Fokus atau daya tumpuan merupakan…

Read More

Kenapa Kanak-kanak Cakap "Jerman"

Kenapa Kanak-kanak Cakap "Jerman"

Apa sebenarnya cakap “Jerman”? Sebelum saya menerangkan kenapa kanak-kanak menghasilkan bahasa ‘jerman’ atau secara istilahnya dikenali sebagai JARGON, kita perlu tahu apakah kemahiran yang menyebabkan kanak-kanak melakukannya terlebih dahulu. Untuk kanak-kanak belajar bercakap, banyak kemahiran yang perlu mereka pelajari. Salah satunya adalah kemahiran kefahaman apa yang disebut oleh orang dewasa dan meniru sebutan orang dewasa. Kemahiran meniru ada 2 iaitu meniru AKSI dan meniru sebutan VERBAL. Sebagai contoh: Meniru Aksi Kemahiran yang perlu kanak-kanak pelajari…

Read More

Bengkel Ibu Bapa SpeechWork Therapy : Gabungan Terapi Pertuturan dan Terapi Carakerja

Bengkel Ibu Bapa SpeechWork Therapy : Gabungan Terapi Pertuturan dan Terapi Carakerja

Belajar bahasa bukan semudah yang disangka, tambahan pula bagi kanak-kanak yang mempunyai masalah kelewatan bahasa disertai dengan masalah-masalah pada perkembangan motor halus dan sensori mereka. Kita belajar melalui deria (sensori). Jika terdapat masalah sensori pada kanak-kanak, ia akan menyebabka kanak-kanak sukar untuk belajar perkara baru tambahan pula bahasa dan komunikasi. Oleh itu terapi cara kerja juga sama pentingnya dengan terapi pertuturan yang mana ianya saling berkait rapat diantara satu sama lain. Dengan kesedaran itu, saya…

Read More

Terapi Pertuturan Di Mana-mana (Bahagian 2)

Terapi Pertuturan Di Mana-mana (Bahagian 2)

Hari ini kita akan lihat beberapa situasi seharian yang mana kita boleh melakukan terapi pertuturan. Ajar anak semasa memasak Waktu memasak juga adalah waktu yang sesuai untuk melakukan stimulasi bahasa. Tapi pastikan peralatan dan aktiviti yang dipilih sesuai dengan umur dan kebolehan anak. Contohnya semasa memotong sayur, perkenalkan perkataan seperti sayur, pisau dan potong pada anak. Beri sedikit sayur dan pisau mainan. Potong sayur di tepi anak, dan sebut perkataan atau ayat untuk menerangkan perbuatan yang…

Read More

Terapi Pertuturan Di Mana-mana

Terapi Pertuturan Di Mana-mana

“Kami suami isteri bekerja, malam baru balik…. Tak ada masa untuk ajar anak la” “Saya sibuk, Macam mana nak ajar anak bercakap” “Saya susah nak datang terapi la, saya susah nak cuti” Begini lah keluhan yang kerap saya dengar apabila menyuruh penjaga melakukan stimulasi bahasa pada anak mereka.  Terdetik di dalam hati saya, “Adakah mereka tidak risau dengan masalah yang dihadapi oleh anak mereka?” “Adakah mereka tidak risau dengan masa hadapan yang bakal dihadapi oleh…

Read More

Bengkel: DIY Terapi Pertuturan Di Rumah – Siri 4 (Negeri Sembilan & Selangor)

Bengkel: DIY Terapi Pertuturan Di Rumah – Siri 4 (Negeri Sembilan & Selangor)

  Ingin mempelajari teknik-teknik yang betul untuk mengajar anak di rumah? Bengkel DIY Terapi Pertuturan Di Rumah kini singgah di Negeri Sembilan dan Selangor. Maklumat lanjut adalah seperti berikut: Pengisian Bengkel: Mengenali masalah bahasa pada kanak-kanak Memilih objektif terapi (apa yang ingin dan perlu diajar) Belajar untuk mengajar kanak-kanak dengan langkah-langkah mudah Teknik-teknik yang betul untuk terapi pertuturan Bagaimana membuat pelan untuk terapi  Pemilihan aktiviti dan material yang sesuai untuk terapi  Perbincangan dan idea-idea dari…

Read More

5 Tips Untuk Melatih Kanak-kanak Belajar Bercakap

5 Tips Untuk Melatih Kanak-kanak Belajar Bercakap

Sebagai ibu bapa, saat anak anda menuturkan perkataan pertama adalah waktu yang sangat dinantikan. Sudah tentu keletah anak bercakap dapat mendatangkan perasaan yang membahagiakan kepada anda semua. Kanak-kanak sepatutnya mula bercakap seawal umur satu tahun lagi dan akan mula menguasai hampir 50 kosa kata ketika mencecah umur 2 tahun. Stimulasi awal, seawal umur satu tahun adalah kunci utama untuk melatih kebolehan kanak-kanak bercakap. Stimulasi awal bermaksud rangsangan bahasa awal yang diberikan untuk membantu anak mempelajari…

Read More

Pengajaran Awal? Alternatif Kepada Mengajar ABC Untuk Kanak-kanak

Pengajaran Awal? Alternatif Kepada Mengajar ABC Untuk Kanak-kanak

Tidak salah untuk mengajar ABC sebenarnya, cuma banyak lagi kemahiran-kemahiran lain yang boleh diajar pada mereka yang mana ianya lebih penting untuk perkembangan otak mereka dan dalam menjadi bayi yang lebih bijak yang mana ramai antara kita selalunya tidak sedar ianya adalah satu kemahiran yang penting. Jadi di sini saya berikan apakah kemahiran-kemahiran lain yang boleh diajar selain ABC. UMUR : 0-6 BULAN Belajar beradaptasi dan membentuk hubungan dengan orang sekeliling. Ini penting untuk perkembangan…

Read More

Bengkel: DIY Terapi Pertuturan Di Rumah – Siri 3 (Melaka & Johor)

Bengkel: DIY Terapi Pertuturan Di Rumah – Siri 3 (Melaka & Johor)

  Ingin mempelajari teknik-teknik yang betul untuk mengajar anak di rumah? Sertai bengkel  yang akan diadakan seperti berikut: Pengisian Bengkel: Mengenali masalah bahasa pada kanak-kanak Memilih objektif terapi (apa yang ingin dan perlu diajar) Belajar untuk mengajar kanak-kanak dengan langkah-langkah mudah Teknik-teknik yang betul untuk terapi pertuturan Bagaimana membuat pelan untuk terapi  Pemilihan aktiviti dan material yang sesuai untuk terapi  Perbincangan dan idea-idea dari Patologis Pertuturan-Bahasa Siapa yang boleh menyertai:  Ibu bapa yang mempunyai anak dengan…

Read More
1 2 3 4 5 8