ANAK ANDA PICKY EATER? APA NAK BUAT?

ANAK ANDA PICKY EATER? APA NAK BUAT?

  “Anak saya tak mahu makan nasi atau makanan yang lain, setiap hari dia hanya nak makan ayam goreng”, “Anak saya tak suka makanan yang lembik dan melekit, dia suka makan makanan yang kering dan rangup macam keropok” atau “Anak saya tak mahu makan, dia hanya mahu minum susu”. Setiap hari kitaran makanan yang sama sahaja terjadi apabila tibanya waktu makan. Ibubapa cuba mengubah kitaran makanan anak, tetapi anak sampai sanggup berlapar dan mengamuk kalau…

Read More

BAGI ANAK GADGET SEMASA MAKAN? JANGAN BIARKAN ANAK TERLEPAS KEMAHIRAN-KEMAHIRAN INI

BAGI ANAK GADGET SEMASA MAKAN? JANGAN BIARKAN ANAK TERLEPAS KEMAHIRAN-KEMAHIRAN INI

    Adakah anda berikan gadget pada anak semasa makan? Ramai ibubapa yang merasakan penggunaan gadget semasa makan bagaikan memberi kesan yang “positif” pada anak mereka. Adakah anda pasti kesannya begitu? Ada banyak sangat alasan yang selalu ibubapa berikan apabila ditanya mengenai pemberian gadget pada anak ketika waktu makan. Antara alasan utama yang sering didengari adalah:     (i) “Anak saya makan banyak bila saya bagi gadget. Kalau saya tak bagi, sikit je lah yang…

Read More

SUSU SEBABKAN ANAK KURANG MAKAN?

SUSU SEBABKAN ANAK KURANG MAKAN?

SUSU SEBABKAN ANAK KURANG MAKAN?   Hai mommy daddy! Mesti ramai yang susah hati bila anak kesayangan anda kurang makan kan? Dah masak macam-macam makanan tapi anak tetap tak nak makan. Tapi kalau bagi dia susu, boleh pulak anak minum berbotol-botol! Ada yang terfikir tak sama ada pengambilan susu ni boleh jadi salah satu sebab anak kurang makan?   Susu mengandungi karbohidrat, lemak, protein, vitamin dan mineral. Bagi bayi yang berusia 6 bulan ke bawah,…

Read More

ANAK TAK MAKAN NASI? CUBA 6 LANGKAH INI UNTUK AJAR ANAK MAKAN NASI

ANAK TAK MAKAN NASI? CUBA 6 LANGKAH INI UNTUK AJAR ANAK MAKAN NASI

  Saya faham, ramai sangat ibubapa di luar sana susah hati sangat bila anak tak nak makan nasi. Jom saya terangkan 6 langkah untuk ajar anak makan nasi.   1. Ada TOLERANSI dengan makanan Kita nak wujudkan dalam diri anak tentang penerimaan pada makanan yang dia nampak. Mula-mula anda boleh letakkan nasi jauh dari pinggan anak, kemudian dekatkan dengan pinggan makan anak. Tak perlu suruh anak pegang nasi tu lagi. Bagi dia tengok je dulu…

Read More

Gag Reflex? Jangan Takut Bagi Anak Makan!

Gag Reflex? Jangan Takut Bagi Anak Makan!

Hai mommy daddy! Saya pasti ramai diluar sana sangat teruja dan tak sabar nak memperkenalkan makanan pelengkap kepada bayi mereka. Namun begitu, pasti ada juga timbul perasaan risau dan gelisah bila nak mula berikan makanan pada anak. Anda pernah tak ada pengalaman seperti anak menunjukkan reaksi nak termuntah atau tercekik semasa anda mula-mula perkenalkan makanan pelengkap dalam tekstur tertentu kepada mereka? Mesti rasa takut sangat nak bagi anak makan selepas dapat pengalaman macam ni kan?…

Read More

Bantu Anak Bercakap Dengan Makan

Bantu Anak Bercakap Dengan Makan

Hai mommy daddy! Betul ke makan ada kaitan dengan bercakap ni? Mesti ramai nak tahu kan? Okay jom saya nak terangkan. Kita semua makan menggunakan mulut, apabila nak bercakap pun kita gunakan mulut. Cuba buat dua perkara ni: 1. Sebut perkataan ”BOTOL” 2. Bayangkan anda sedang menyedut air boba yang sedap dari straw Kalau anda dah buat kedua-dua perkara ni, saya nak anda fikir, sedar tak bentuk mulut anda semasa melakukan kedua-dua aktiviti ni adalah…

Read More

Anak Picky Eater? Tips Untuk Menggalakkan Anak-anak Makan!

Anak Picky Eater? Tips Untuk Menggalakkan Anak-anak Makan!

Perkataan ‘picky eater’ merupakan perkataan yang kerap didengari dalam kalangan ibu-bapa yang mempunyai anak lingkungan 1 hingga 6 tahun. Picky eater selalu dilabel buat kanak-kanak yang memilih makanan dan sukar untuk menerima sesuatu makanan. Ciri-ciri yang biasa ditunjukkan oleh mereka adalah seperti berikut : Pilihan hanya terhad kepada sesuatu makanan Keinginan yang tinggi utk sesuatu makanan Pengambilan sesuatu makanan terhad (biasanya untuk makanan yang bersumberkan protein, sayur dan buah-buahan) Picky eater sering dilihat terutamanya dalam…

Read More

5 Rutin Semasa Makan Ini Boleh Tingkatkan Kemahiran Anak Anda

5 Rutin Semasa Makan Ini Boleh Tingkatkan Kemahiran Anak Anda

Ibu bapa yang mempunyai anak autism/hyperaktif/kurang fokus mesti mempunyai masalah ketika makan disebabkan perlakuan mereka yang tidak terkawal. Mungkin ada ibu yang stress anak berlari bila di ajak makan dan mungkin juga ada ibu yang pening kerana kehabisan idea memujuk anak untuk makan. Akhirnya ibu mengalah dan biarkan anak bermain sendirian tanpa makan bersama keluarga. Ada juga ibu yang menggunakan kekerasan dan memaksa anak sehingga waktu makan bertukar menjadi sesuatu yang menakutkan. Daripada memaksa anak untuk makan, ibu…

Read More

Perkembangan Normal Kemahiran Untuk Makan Pada Kanak-Kanak

Perkembangan Normal Kemahiran Untuk Makan Pada Kanak-Kanak

Apabila bercerita mengenai makan, ibu bapa perlu tahu kemahiran-kemahiran yang perlu ada bagi memudahkan anak kecil anda makan dengan sempurna. Penting untuk ibu bapa melihat perkembangan mulut, tangan dan badan anak dalam memperkenalkan makanan dari segi tekstur, jenis dan cara pemberian makanan. Organ yang terlibat dalam kemahiran ini adalah bahagian oral (mulut, bibir, lidah dan rahang), tangan serta jari, kepala dan leher. Pemberian makanan pelengkap mengikut umur bayi: 0 – 6 bulan: Susu ibu sahaja…

Read More
1 2