ANAK TAK MAKAN NASI? CUBA 6 LANGKAH INI UNTUK AJAR ANAK MAKAN NASI

 

Saya faham, ramai sangat ibubapa di luar sana susah hati sangat bila anak tak nak makan nasi. Jom saya terangkan 6 langkah untuk ajar anak makan nasi.

 

1. Ada TOLERANSI dengan makanan

Kita nak wujudkan dalam diri anak tentang penerimaan pada makanan yang dia nampak. Mula-mula anda boleh letakkan nasi jauh dari pinggan anak, kemudian dekatkan dengan pinggan makan anak. Tak perlu suruh anak pegang nasi tu lagi. Bagi dia tengok je dulu nasi tu. Kita nak biasakan anak nampak dan tahu kewujudan nasi tu dan disamping itu, kita nak bina kepercayaan anak pada nasi yang dia nampak ni.

 

2. Ada INTERAKSI dengan makanan tanpa menyentuh makanan tu lagi

Anda cuba ajak anak untuk sendukkan nasi ke dalam pinggan atau minta anak agihkan pinggan yang berisi nasi kepada ahli keluarga yang makan bersamanya.  Selain daripada itu, anda boleh juga ajak anak lakukan aktiviti seperti menyenduk nasi dari pinggan ke pinggan yang lain. Make it fun! Kanak-kanak ni suka sangat pada perkara yang dapat melibatkan diri mereka. Lama-kelamaan, cara ni dapat bantu anak untuk rasa selesa dengan nasi tu.

 

3. Dapat menerima BAU makanan

Letakkan nasi di hadapan anak, bila anak nampak selesa, boleh ajak anak bau nasi tu sama-sama. Kemudian puji la bau nasi tu. Masa puji tu kena nampak gembira dan seronok ye! Kita nak tambah keyakinan & kepercayaan anak pada nasi tu.

 

4. Anak SENTUH makanan

Untuk galakkan dan ajar anak bahawa nasi tu tak bahaya dan boleh dimakan, anda boleh gunakan cara dengan mencalit sedikit nasi tu pada kawasan anggota badan anak yang jauh dari mulutnya. Lama kelamaan, dekatkan calitan nasi tu pada bahagian yang semakin dekat dengan mulut anak. Bagi anak main-main dengan nasi tu dulu. Untuk permulaan, anak mungkin akan ramas, baling, tepuk nasi dipinggan makan mereka. Jangan risau! Ni salah satu cara mereka buat diri mereka rasa selesa dan percaya pada nasi tu.

 

5. Anak RASA makanan

Anda boleh ajar anak untuk rasa nasi tu. Jangan ambil banyak. Ambil sedikit dahulu. Ajak anak untuk masukkan nasi tu ke dalam mulut dan kemam sekejap. Kemudian luahkan ke dalam bekas yang lain. Untuk permulaan, kalau anak tak kemam nasi dalam mulut lama-lama pun tak apa kerana kita nak ajar supaya bahagian dalam mulutnya terbiasa dengan rasa dan bentuk nasi tu. Kemudian anda boleh ajar anak untuk kunyahkan nasi tu. Boleh ajar anak kunyah sebanyak 2 ke 3 kali. Kalau anak keluarkan semula makanan yang telah dikunyah tu tak apa. Jangan risau. Cuba je lagi. Secara tidak langsung, anak akan belajar untuk telan nasi tu sedikit demi sedikit.

 

6. Bila anak dah berjaya melalui semua langkah ini, anak pun akan MAKAN nasi yang diberi padanya.

 

Anda boleh cuba gunakan cara ini pada makanan-makanan lain yang anda baru nak perkenalkan pada anak ye. Tidak terhad untuk nasi je ni. Cuba dulu tau. Saya doakan semua ibubapa dipermudahkan untuk bantu anak mereka makan. STAY POSITIVE YA MOMMY DADDY! YOU CAN DO THIS!

 

Nutritionist Iza

Aishah Kassim Academy

 

 

mm

About Noriza Dahalan

Nutritionist di Aishah Kassim Academy. Mendapat kelulusan Ijazah Sarjana Muda Sains Pemakanan dengan Kepujian daripada Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) pada tahun 2016. Telah berkecimpung dalam bidang pemakanan kanak-kanak yang mempunyai masalah seperti picky eater, hiperaktif, berlebihan & kurang berat badan di Aishah Kassim Academy pada awal tahun 2018.