ANAK ANDA PICKY EATER? APA NAK BUAT?

ANAK ANDA PICKY EATER? APA NAK BUAT?

  “Anak saya tak mahu makan nasi atau makanan yang lain, setiap hari dia hanya nak makan ayam goreng”, “Anak saya tak suka makanan yang lembik dan melekit, dia suka makan makanan yang kering dan rangup macam keropok” atau “Anak saya tak mahu makan, dia hanya mahu minum susu”. Setiap hari kitaran makanan yang sama sahaja terjadi apabila tibanya waktu makan. Ibubapa cuba mengubah kitaran makanan anak, tetapi anak sampai sanggup berlapar dan mengamuk kalau…

Read More

BAGI ANAK GADGET SEMASA MAKAN? JANGAN BIARKAN ANAK TERLEPAS KEMAHIRAN-KEMAHIRAN INI

BAGI ANAK GADGET SEMASA MAKAN? JANGAN BIARKAN ANAK TERLEPAS KEMAHIRAN-KEMAHIRAN INI

    Adakah anda berikan gadget pada anak semasa makan? Ramai ibubapa yang merasakan penggunaan gadget semasa makan bagaikan memberi kesan yang “positif” pada anak mereka. Adakah anda pasti kesannya begitu? Ada banyak sangat alasan yang selalu ibubapa berikan apabila ditanya mengenai pemberian gadget pada anak ketika waktu makan. Antara alasan utama yang sering didengari adalah:     (i) “Anak saya makan banyak bila saya bagi gadget. Kalau saya tak bagi, sikit je lah yang…

Read More

SUSU SEBABKAN ANAK KURANG MAKAN?

SUSU SEBABKAN ANAK KURANG MAKAN?

SUSU SEBABKAN ANAK KURANG MAKAN?   Hai mommy daddy! Mesti ramai yang susah hati bila anak kesayangan anda kurang makan kan? Dah masak macam-macam makanan tapi anak tetap tak nak makan. Tapi kalau bagi dia susu, boleh pulak anak minum berbotol-botol! Ada yang terfikir tak sama ada pengambilan susu ni boleh jadi salah satu sebab anak kurang makan?   Susu mengandungi karbohidrat, lemak, protein, vitamin dan mineral. Bagi bayi yang berusia 6 bulan ke bawah,…

Read More

ANAK TAK MAKAN NASI? CUBA 6 LANGKAH INI UNTUK AJAR ANAK MAKAN NASI

ANAK TAK MAKAN NASI? CUBA 6 LANGKAH INI UNTUK AJAR ANAK MAKAN NASI

  Saya faham, ramai sangat ibubapa di luar sana susah hati sangat bila anak tak nak makan nasi. Jom saya terangkan 6 langkah untuk ajar anak makan nasi.   1. Ada TOLERANSI dengan makanan Kita nak wujudkan dalam diri anak tentang penerimaan pada makanan yang dia nampak. Mula-mula anda boleh letakkan nasi jauh dari pinggan anak, kemudian dekatkan dengan pinggan makan anak. Tak perlu suruh anak pegang nasi tu lagi. Bagi dia tengok je dulu…

Read More

Gag Reflex? Jangan Takut Bagi Anak Makan!

Gag Reflex? Jangan Takut Bagi Anak Makan!

Hai mommy daddy! Saya pasti ramai diluar sana sangat teruja dan tak sabar nak memperkenalkan makanan pelengkap kepada bayi mereka. Namun begitu, pasti ada juga timbul perasaan risau dan gelisah bila nak mula berikan makanan pada anak. Anda pernah tak ada pengalaman seperti anak menunjukkan reaksi nak termuntah atau tercekik semasa anda mula-mula perkenalkan makanan pelengkap dalam tekstur tertentu kepada mereka? Mesti rasa takut sangat nak bagi anak makan selepas dapat pengalaman macam ni kan?…

Read More

Bantu Anak Bercakap Dengan Makan

Bantu Anak Bercakap Dengan Makan

Hai mommy daddy! Betul ke makan ada kaitan dengan bercakap ni? Mesti ramai nak tahu kan? Okay jom saya nak terangkan. Kita semua makan menggunakan mulut, apabila nak bercakap pun kita gunakan mulut. Cuba buat dua perkara ni: 1. Sebut perkataan ”BOTOL” 2. Bayangkan anda sedang menyedut air boba yang sedap dari straw Kalau anda dah buat kedua-dua perkara ni, saya nak anda fikir, sedar tak bentuk mulut anda semasa melakukan kedua-dua aktiviti ni adalah…

Read More

Adakah Anda Yakin Anak Anda Betul-Betul Faham? Check This Out!

Adakah Anda Yakin Anak Anda Betul-Betul Faham? Check This Out!

“Anak sy faham je arahan, tapi tak bercakap lagi” Ayat yang biasa disebut oleh parents bila ditanya mengenai anak faham atau tak. Ya memang ada kanak2 yang mmpunyai kefahaman yg sepatutnya dngn usia mereka tapi masih belum bercakap, tetapi ramai sebenarnya masih belum bercakap disebabkan oleh kurang kefahaman. Tapi mereka bijak dngan tingkahlaku mereka hingga mmbuatkan parents sangka anak-anak ini faham. Macam mana tu? Ok, saya akan terangkan macam mana yang dikatakan kanak-kanak nampak macam…

Read More

Tabiat Menggonggong Botol Susu Dan Puting Boleh Sebabkan Anak Lambat Cakap: Benar Atau Mitos?

Tabiat Menggonggong Botol Susu Dan Puting Boleh Sebabkan Anak Lambat Cakap: Benar Atau Mitos?

Tabiat mengonggong botol susu dan puting bukanlah asing bagi kanak-kanak. Memang itu merupakan kepuasan dan keseronokan bagi mereka. Namun begitu, kita tidak boleh menganggap tabiat tersebut boleh berterusan sampai bila-bila. Kita juga faham bahawa sesuatu tabiat itu jika dilakukan secara keterlaluan akan sedikit sebanyak memberikan kesan samaada positif atau negatif. Sebenarnya, tiada jawapan yang jelas mengenai permasalahan ini. Tapi secara asasnya, pembelajaran bahasa terjadi melalui pemerhatian dan pembelajaran kanak-kanak dari sekeliling. Dan seterusnya mereka akan…

Read More

8 Tips Tarik Perhatian Anak Lambat Bercakap Untuk Bercakap

8 Tips Tarik Perhatian Anak Lambat Bercakap Untuk Bercakap

Berinteraksi adalah kemahiran yang perlu dipelajari oleh kanak-kanak. Tambahan lagi bagi anak-anak istimewa, ianya bukanlah satu perkara yang mudah bagi mereka. Banyak kemahiran-kemahiran lain yang perlu mereka pelajari untuk membolehkan mereka dapat berinteraksi dengan baik. Interaksi juga haruslah menarik supaya anak-anak ingin terus melakukan interaksi dengan anda. Semakin banyak interaksi, semakin banyak kemahiran yang anak-anak boleh pelajari. Jika inginkan anak-anak berminat dan tertarik untuk berinteraksi dengan anda, anda boleh ikuti 8 trik ini: Tip 1:…

Read More
1 2 3 9