Gag Reflex? Jangan Takut Bagi Anak Makan!

Gag Reflex? Jangan Takut Bagi Anak Makan!

Hai mommy daddy! Saya pasti ramai diluar sana sangat teruja dan tak sabar nak memperkenalkan makanan pelengkap kepada bayi mereka. Namun begitu, pasti ada juga timbul perasaan risau dan gelisah bila nak mula berikan makanan pada anak. Anda pernah tak ada pengalaman seperti anak menunjukkan reaksi nak termuntah atau tercekik semasa anda mula-mula perkenalkan makanan pelengkap dalam tekstur tertentu kepada mereka? Mesti rasa takut sangat nak bagi anak makan selepas dapat pengalaman macam ni kan?…

Read More

Bantu Anak Bercakap Dengan Makan

Bantu Anak Bercakap Dengan Makan

Hai mommy daddy! Betul ke makan ada kaitan dengan bercakap ni? Mesti ramai nak tahu kan? Okay jom saya nak terangkan. Kita semua makan menggunakan mulut, apabila nak bercakap pun kita gunakan mulut. Cuba buat dua perkara ni: 1. Sebut perkataan ”BOTOL” 2. Bayangkan anda sedang menyedut air boba yang sedap dari straw Kalau anda dah buat kedua-dua perkara ni, saya nak anda fikir, sedar tak bentuk mulut anda semasa melakukan kedua-dua aktiviti ni adalah…

Read More

Adakah Anda Yakin Anak Anda Betul-Betul Faham? Check This Out!

Adakah Anda Yakin Anak Anda Betul-Betul Faham? Check This Out!

“Anak sy faham je arahan, tapi tak bercakap lagi” Ayat yang biasa disebut oleh parents bila ditanya mengenai anak faham atau tak. Ya memang ada kanak2 yang mmpunyai kefahaman yg sepatutnya dngn usia mereka tapi masih belum bercakap, tetapi ramai sebenarnya masih belum bercakap disebabkan oleh kurang kefahaman. Tapi mereka bijak dngan tingkahlaku mereka hingga mmbuatkan parents sangka anak-anak ini faham. Macam mana tu? Ok, saya akan terangkan macam mana yang dikatakan kanak-kanak nampak macam…

Read More

Tabiat Menggonggong Botol Susu Dan Puting Boleh Sebabkan Anak Lambat Cakap: Benar Atau Mitos?

Tabiat Menggonggong Botol Susu Dan Puting Boleh Sebabkan Anak Lambat Cakap: Benar Atau Mitos?

Tabiat mengonggong botol susu dan puting bukanlah asing bagi kanak-kanak. Memang itu merupakan kepuasan dan keseronokan bagi mereka. Namun begitu, kita tidak boleh menganggap tabiat tersebut boleh berterusan sampai bila-bila. Kita juga faham bahawa sesuatu tabiat itu jika dilakukan secara keterlaluan akan sedikit sebanyak memberikan kesan samaada positif atau negatif. Sebenarnya, tiada jawapan yang jelas mengenai permasalahan ini. Tapi secara asasnya, pembelajaran bahasa terjadi melalui pemerhatian dan pembelajaran kanak-kanak dari sekeliling. Dan seterusnya mereka akan…

Read More

8 Tips Tarik Perhatian Anak Lambat Bercakap Untuk Bercakap

8 Tips Tarik Perhatian Anak Lambat Bercakap Untuk Bercakap

Berinteraksi adalah kemahiran yang perlu dipelajari oleh kanak-kanak. Tambahan lagi bagi anak-anak istimewa, ianya bukanlah satu perkara yang mudah bagi mereka. Banyak kemahiran-kemahiran lain yang perlu mereka pelajari untuk membolehkan mereka dapat berinteraksi dengan baik. Interaksi juga haruslah menarik supaya anak-anak ingin terus melakukan interaksi dengan anda. Semakin banyak interaksi, semakin banyak kemahiran yang anak-anak boleh pelajari. Jika inginkan anak-anak berminat dan tertarik untuk berinteraksi dengan anda, anda boleh ikuti 8 trik ini: Tip 1:…

Read More

Menyanyi dan Ajar Bahasa & Komunikasi 2 Hala Sekaligus Bagi Anak Lambat Cakap

Menyanyi dan Ajar Bahasa & Komunikasi 2 Hala Sekaligus Bagi Anak Lambat Cakap

Kanak-kanak memang sukakan lagu. Sebab tu lah mereka boleh habiskan berjam-jam hanya untuk menonton video nyanyian di Youtube, tv dan lain2. Banyak perkara juga yang boleh dipelajari dengan lagu, seperti meniru aksi, meniru perkataan, mengikut rentak belajar bersosial jika lagu dinyanyikan beramai-ramai. Sebenarnya, lagu juga boleh digunakan untuk mengajar bahasa & komunikasi 2 hala kepada kanak-kanak terutamanya bagi kanak-kanak lambat cakap dan mengalami masalah utuk berkomunikasi 2-hala. Berikut adalah beberapa perkara yang anda boleh lakukan…

Read More

Mahu Anak Berjaya di Sekolah? Pastikan Anak PHD Skill Ini Dahulu!

Mahu Anak Berjaya di Sekolah? Pastikan Anak PHD Skill Ini Dahulu!

Skill apa sebenarnya kita nak prepare untuk anak pergi sekolah dan dapat menguasai akademik dengan baik.. Adakah boleh menyebut abc? Atau mengira 123? Atau menghafal warna dan bentuk? Memang tidak dinafikan bahawa kita boleh menjangka kebolehan kanak-kanak untuk membaca daripada kebolehan mereka mengenal huruf. Sama juga seperti kebolehan 3M kanak-kanak ditadika boleh menjadi kayu ukur yang kanak-kanak akan menguasai subjek di sekolah dengan baik. Tapi cuba bayangkan, ada tak skill yang memberi kesan yang lebih…

Read More

Menunjuk – Kemahiran Awal Bahasa & Komunikasi Kanak-Kanak

Menunjuk – Kemahiran Awal Bahasa & Komunikasi Kanak-Kanak

Menunjuk, bukan sekadar kelakuan bayi sahaja, tapi ianya merupakan perkara yang besar dalam perkembangan mereka Bila bayi mula menunjuk? Bayi mula menunjuk di antara usia 7-15 bulan. Pada permulaan bayi menunjuk menggunakan keseluruhan tangan, tangan dalam 3 bulan selepas itu, mereka akan mula menunjuk menggunakan jari penunjuk pula. Kenapa tunjuk? Ada 2 sebab kenapa bayi menunjuk: Untuk meminta sesuatu – Sebagai contoh, mereka inginkan sesuatu yang sukar mereka dapatkan, seperti biskut di atas rak yang…

Read More
1 2 3 8