Perkembangan Pendengaran, Pertuturan dan Sosial Kanak-Kanak: 12 – 24 Bulan

Sebelum ini saya pernah menulis artikel berkenaan Perkembangan Pendengaran, Pertuturan dan Sosial Kanak-kanak: 1 – 12 Bulan dimana pada usia tersebut kanak-kanak mula belajar untuk menyesuaikan diri dengan dunia baru mereka. Bagi kanak-kanak berusia 12 -24 bulan pula, kanak-kanak mula untuk meneroka dan mempelajari perkara baru  di persekitaran mereka. Pada usia ini juga kanak-kanak sudah mula berjalan dan aktif bergerak untuk meneroka. Berikut adalah kemahiran-kemahiran yang biasanya kanak-kanak akan perolehi pada usia ini:
.

12 – 15 BULAN

.
.
16 – 17 BULAN
.
.
.
18 – 19 BULAN
.
.

.
24 BULAN (2 TAHUN)
.
.

.
Perkembangan mendengar, bahasa dan sosial kanak-kanak berkembang dengan pesat ketika usia ini. Mereka juga mempunyai perasaan ingin tahu yang kuat dan akan meniru dan meneroka persekitaran mereka. Oleh itu, sangat penting untuk ibu bapa memberikan banyak peluang untuk kanak-kanak mempelajari sesuatu yang baru.
SLT Aishah

About Aishah Kassim

"Knowledge is Never a Waste" Kepakaran saya adalah dalam memberikan khidmat nasihat bagi meningkatkan kemahiran BERKOMUNIKASI bagi KANAK-KANAK dan orang DEWASA. Bersama-sama berkongsi PENGETAHUAN dan PENGALAMAN..:)

Leave a Comment