Anak Cepat Cakap: Gabungan Teknik Stimulasi Bahasa dan Bermain

Anak Cepat Cakap: Gabungan Teknik Stimulasi Bahasa dan Bermain

Seronok kan bila tengok anak cepat bercakap, petah lagi. Pot pet pot pet macam orang tua. Bila Nampak lambat bercakap je, ramai ibu bapa akan mula risau. Ada sesetengah kanak-kanak belajar bercakap tanpa disuruh. Sedar-sedar dah pot pet pot pet. Tapi ada sesetengah yang perlukan lebih rangsangan dan usaha untuk belajar bercakap. Sebenarnya kemahiran bercakap boleh dirangsang dari awal. Banyak teknik-teknik stimulasi bahasa yang boleh dilakukan untuk membolehkan kanak-kanak lebih mudah untuk menerima dan mempelajari…

Read More

Anak Tidak Bercakap? Penyelesaian Alternatif.

Anak Tidak Bercakap? Penyelesaian Alternatif.

Kanak-kanak sudah berusia 5 – 10 tahun, tapi masih tidak bercakap atau masih belum boleh menggunakan bahasa verbal untuk berkomunikasi memang tidak patut dibiarkan begitu sahaja. Bagaimana caranya untuk mereka meminta,bagaimana mereka ingin memberitahu apa yang mereka rasa, bagaimana mereka ingin menyampaikan mesej kepada kita jika mereka tidak boleh berkomunikasi secara verbal atau tidak verbal? Komunikasi itu luas, terdapat pelbagai cara dan alatan yang boleh digunakan untuk berkomunikasi. Bukan hanya bergantung pada bercakap sahaja. Dengan…

Read More

DIY Terapi Pertuturan Di Rumah

DIY Terapi Pertuturan Di Rumah

Pengisian Bengkel: Mengenali masalah bahasa pada kanak-kanak Memilih objektif terapi (apa yang ingin dan perlu diajar) Belajar untuk mengajar kanak-kanak dengan langkah-langkah mudah Teknik-teknik yang betul untuk terapi pertuturan Bagaimana membuat pelan untuk terapi Pemilihan aktiviti dan material yang sesuai untuk terapi Perbincangan dan idea-idea dari Patologis Pertuturan-Bahasa Siapa yang boleh menyertai: Ibu bapa yang mempunyai anak dengan masalah kelewatan bahasa Autism ADHD / ADD Down syndrome Cerebral palsy Pelat Dan lain-lain masalah bahasa dan pertuturan…

Read More

SpeechWork: Gabungan Terapi Pertuturan dan Terapi Carakerja

SpeechWork: Gabungan Terapi Pertuturan dan Terapi Carakerja

Belajar bahasa bukan semudah yang disangka, tambahan pula bagi kanak-kanak yang mempunyai masalah kelewatan bahasa disertai dengan masalah-masalah pada perkembangan motor halus dan sensori mereka. Kita belajar melalui deria (sensori). Jika terdapat masalah sensori pada kanak-kanak, ia akan menyebabkan kanak-kanak sukar untuk belajar perkara baru tambahan pula bahasa dan komunikasi. Oleh itu terapi cara kerja juga sama pentingnya dengan terapi pertuturan yang mana ianya saling berkait rapat di antara satu sama lain. Dengan kesedaran itu,…

Read More

Bengkel Ibu Bapa SpeechWork Therapy : Gabungan Terapi Pertuturan dan Terapi Carakerja

Bengkel Ibu Bapa SpeechWork Therapy : Gabungan Terapi Pertuturan dan Terapi Carakerja

Belajar bahasa bukan semudah yang disangka, tambahan pula bagi kanak-kanak yang mempunyai masalah kelewatan bahasa disertai dengan masalah-masalah pada perkembangan motor halus dan sensori mereka. Kita belajar melalui deria (sensori). Jika terdapat masalah sensori pada kanak-kanak, ia akan menyebabka kanak-kanak sukar untuk belajar perkara baru tambahan pula bahasa dan komunikasi. Oleh itu terapi cara kerja juga sama pentingnya dengan terapi pertuturan yang mana ianya saling berkait rapat diantara satu sama lain. Dengan kesedaran itu, saya…

Read More

Terapi Pertuturan Di Mana-mana (Bahagian 2)

Terapi Pertuturan Di Mana-mana (Bahagian 2)

Hari ini kita akan lihat beberapa situasi seharian yang mana kita boleh melakukan terapi pertuturan. Jangan lupa baca Bahagian 1 Terapi Pertuturan Di Mana-mana untuk lebih kefahaman tentang tajuk ini. Ajar anak semasa memasak Waktu memasak juga adalah waktu yang sesuai untuk melakukan stimulasi bahasa.  Tapi pastikan peralatan dan aktiviti yang dipilih sesuai dengan umur dan kebolehan anak. Contohnya semasa memotong sayur, perkenalkan perkataan seperti sayur, pisau dan potong pada anak.  Beri sedikit sayur dan…

Read More

Terapi Pertuturan Di Mana-mana

Terapi Pertuturan Di Mana-mana

“Kami suami isteri bekerja, malam baru balik…. Tak ada masa untuk ajar anak la” “Saya sibuk, Macam mana nak ajar anak bercakap” “Saya susah nak datang terapi la, saya susah nak cuti” Begini lah keluhan yang kerap saya dengar apabila menyuruh penjaga melakukan stimulasi bahasa pada anak mereka.  Terdetik di dalam hati saya, “Adakah mereka tidak risau dengan masalah yang dihadapi oleh anak mereka?” “Adakah mereka tidak risau dengan masa hadapan yang bakal dihadapi oleh…

Read More

Bengkel: DIY Terapi Pertuturan Di Rumah – Siri 4 (Negeri Sembilan & Selangor)

Bengkel: DIY Terapi Pertuturan Di Rumah – Siri 4 (Negeri Sembilan & Selangor)

  Ingin mempelajari teknik-teknik yang betul untuk mengajar anak di rumah? Bengkel DIY Terapi Pertuturan Di Rumah kini singgah di Negeri Sembilan dan Selangor. Maklumat lanjut adalah seperti berikut: Pengisian Bengkel: Mengenali masalah bahasa pada kanak-kanak Memilih objektif terapi (apa yang ingin dan perlu diajar) Belajar untuk mengajar kanak-kanak dengan langkah-langkah mudah Teknik-teknik yang betul untuk terapi pertuturan Bagaimana membuat pelan untuk terapi  Pemilihan aktiviti dan material yang sesuai untuk terapi  Perbincangan dan idea-idea dari…

Read More

5 Tips Untuk Melatih Kanak-kanak Belajar Bercakap

5 Tips Untuk Melatih Kanak-kanak Belajar Bercakap

Sebagai ibu bapa, saat anak anda menuturkan perkataan pertama adalah waktu yang sangat dinantikan. Sudah tentu keletah anak bercakap dapat mendatangkan perasaan yang membahagiakan kepada anda semua. Kanak-kanak sepatutnya mula bercakap seawal umur satu tahun lagi dan akan mula menguasai hampir 50 kosa kata ketika mencecah umur 2 tahun. Stimulasi awal, seawal umur satu tahun adalah kunci utama untuk melatih kebolehan kanak-kanak bercakap. Stimulasi awal bermaksud rangsangan bahasa awal yang diberikan untuk membantu anak mempelajari…

Read More

Pengajaran Awal? Alternatif Kepada Mengajar ABC Untuk Kanak-kanak

Pengajaran Awal? Alternatif Kepada Mengajar ABC Untuk Kanak-kanak

Tidak salah untuk mengajar ABC sebenarnya, cuma banyak lagi kemahiran-kemahiran lain yang boleh diajar pada mereka yang mana ianya lebih penting untuk perkembangan otak mereka dan dalam menjadi bayi yang lebih bijak yang mana ramai antara kita selalunya tidak sedar ianya adalah satu kemahiran yang penting. Jadi di sini saya berikan apakah kemahiran-kemahiran lain yang boleh diajar selain ABC. UMUR : 0-6 BULAN Belajar beradaptasi dan membentuk hubungan dengan orang sekeliling. Ini penting untuk perkembangan…

Read More
1 2 3 4 5 9